תכנית החירום של תקווה חדשה להצלת מערכת החינוך תתמקד בצמצום פערים חינוכיים ולימודיים ובמתן תמיכה רגשית וחברתית לתלמידים.

נקודת המוצא שלנו היא שילדים זקוקים ללמידה, חברה ותמיכה רגשית ועלינו לפתור את המצוקות שנוצרו במהלך השנה האחרונה. 

בנוסף ניתן אוטונומיה למנהלים ומענה ארוך טווח לתלמידי התיכונים כדי שיוכלו להשתלב בהשכלה הגבוהה בצורה מיטבית למרות אתגרי הבגרויות. 

 

מערכת החינוך הישראלית מצויה במשבר.

משבר קורונה חשף גם משבר ניהול של מערכת החינוך, כאשר תלמידי ישראל הם מהיחידים בעולם שכמעט ולא ביקרו בבית הספר מאז פרוץ המגיפה.

כלכלה משגשגת היא תוצאה של מדיניות נחושה.

ישראל יכולה להתפתח ולהצליח הרבה יותר.

כדי להבריא את המשק ולחדש את הצמיחה, במיוחד לאחר משבר קורונה, יש לבצע באופן נחוש רפורמות משמעותיות שלא בוצעו כבר שנים.

”תקווה חדשה” תזניק את הכלכלה ותחזיר את ישראל למסלול של צמיחה.

כל הניסיונות לחלוקת העוגה התקציבית מחדש, לא ישנו את העובדה שרמת החיים שלנו היא תוצר ישיר של מנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית. לישראל יש יתרונות יחסיים בתחומי הטכנולוגיה והשירותים, לכן עלינו להתמחות בהם ולהרחיבם. כל מנוע צמיחה כזה, משמעו הגדלת הסחר של ישראל עם העולם, דומיננטיות הכלכלה הישראלית, הורדת יוקר המחיה והוספת משרות איכותיות לשוק הישראלי. 

נציב יעד לאומי של 23% צמיחה ב-5 שנים, ובכך נפצה על אובדן התוצר המשמעותי שנוצר במהלך משבר הקורונה.

בישראל כיום ישנם מאות אלפי מובטלים. לממשלה אין תוכנית − ולהם אין עתיד. אנו ניזום תוכנית משולבת שתייצר מקומות תעסוקה, תחזיר את אזרחי ישראל למקומות עבודה מכניסים ותביא את שוק העבודה למצב איתן במהירות המקסימלית. 

כל עסק גדול מתחיל כעסק קטן. העסקים הקטנים הם מנוע צמיחה משמעותי בכלכלה. משבר קורונה פגעה קשות בעצמאיים. עשרות אלפים קרסו ומאות אלפי עצמאיים נותרו ללא פרנסה. 

 

יוקר המחיה בישראל הוא מהגבוהים בעולם. ישראל יקרה ב-22% יותר מהממוצע במדינות המפותחות. ישראלים עובדים רבים אינם מצליחים לממן את מחייתם בכבוד בגלל יוקר המחיה הגבוה. כאשר כל מוצר עולה יותר, המשכורת שהישראלי הממוצע מרוויח אינה מספיקה. לכן, כדי להעלות את רמת החיים של ישראלים בכל שכבות האוכלוסיה, יש להוריד את יוקר המחיה לרמות המקובלות בעולם המפותח. המצב חמור עוד יותר בערים הגדולות ובמטרופולינים, בהם חיים מעל 90% מאזרחי ישראל.

יוקר המחיה בישראל הוא מהגבוהים בעולם. ישראל יקרה ב-22% יותר מהממוצע במדינות המפותחות. ישראלים עובדים רבים אינם מצליחים לממן את מחייתם בכבוד בגלל יוקר המחיה הגבוה. כאשר כל מוצר עולה יותר, המשכורת שהישראלי הממוצע מרוויח אינה מספיקה. לכן, כדי להעלות את רמת החיים של ישראלים בכל שכבות האוכלוסיה, יש להוריד את יוקר המחיה לרמות המקובלות בעולם המפותח. המצב חמור עוד יותר בערים הגדולות ובמטרופולינים, בהם חיים מעל 90% מאזרחי ישראל.

מחירי הדיור בישראל הם אתגר משמעותי בדרך לדיור בר-השגה עבור זוגות צעירים. הדיור מהווה כיום את הגורם המרכזי ביצירת פערים חברתיים. זוגות צעירים רבים אשר אין ברשותם את ההון עצמי הנדרש מגלים כי קשה עד בלתי אפשרי לרכוש דירה. יתרה מזאת, גם זוגות אשר מצליחים להגיע להון העצמי המינימאלי הנדרש נאלצים לחתום על משכנתאות גבוהות אשר כובלות אותן לאורך עשרות שנים ונוגסות בחלק משמעותי בהכנסה הפנויה של אותן זוגות. 

הערבות ההדדית היא אבן יסוד בתפיסת עולמה של ‘תקווה חדשה’. אנו רואים חשיבות יתרה בשינוי המודעות בחברה כלפי אוכלוסייה זו ובמאבק על זכותם לחיות ברווחה ובכבוד. אנו נפעל לכך שכל אדם עם מוגבלות ימצה את זכויותיו באמצעות מדיניות, חקיקה ותקציבים מתאימים אשר יספקו את הכלים להשתלבות מלאה ותורמת בחברה.

בשנים האחרונות יש יותר ויותר קשישים עניים בישראל.
כ-200 אלף קשישים נמצאים מתחת לקו העוני. חברה מתוקנת אינה יכולה לאפשר מצב שבו קשיש מתלבט בין קנית מזון לבין תרופות. אנחנו בתקווה חדשה מחויבים לדאוג לדור ההורים שלנו ולהבטיח את קיומם בכבוד בעת זיקנה.

אנחנו מתחייבים להעלות את קצבת הבטחת ההכנסה לקשישים ל-4,000 ₪ ליחיד ו-6,500 ₪ לזוג ולסייע בכך לשכבה החלשה והפגיעה ביותר באוכלוסיה.

ריבונות לאומית ממומשת בדרכים שונות, אך התנאי המינימלי ליישומה הוא יכולתה של מדינה להבטיח את ביטחון אזרחיה. בשנים האחרונות נראה כי מדינת ישראל איבדה את השליטה באזורים נרחבים ברחבי הארץ. אלפי מבנים בלתי חוקיים נבנים בכל שנה בנגב ובגליל, מאות חקלאים ואזרחים נאלצים לשלם פרוטקשן לעבריינים, ארגוני הפשע בחברה הערבית פועלים ללא רסן ותחושת החוק והסדר נעלמה כלא הייתה. עלינו להכיר בכך שבתוך ישראל נוצרו אקס-טריטוריות, שהחוק לא נאכף בהן. אסור להשלים עם מציאות שבה ישראל מאבדת את ריבונותה. ‘תקווה חדשה’ תעמיד את הביטחון האישי בראש סדר היום. נבטיח את ריבונות המדינה הלכה למעשה בכל חלקי הארץ ונחזיר את תחושת הביטחון האישי לתושבי ישראל.

מגפת הקורונה תקפה את ישראל כשהיא סובלת ממחלות רקע שונות. אחת החמורות שבהן היא חוסר היציבות השלטונית. מערכת בחירות רביעית בשנתיים היא שיאו של משבר שלטוני מתמשך הפוגע בניהול המדינה. תחלופת הממשלות והשרים הגבוהה, הניתוק בין נבחרי הציבור לעם, חוסר הוודאות השלטונית וריבוי המשרדים והשרים, פוגעים באיכות החיים ובכיס של כולנו. הגיע הזמן להחליף את השיטה.

העיקרון המנחה של השיטה החדשה יהיה מחויבות הנבחרים לציבור וחיזוק הריבונות האזרחית. כל זאת תוך שמירה על טוהר המידות במרחב הציבורי.

מערכת משפט חזקה ועצמאית היא תנאי יסוד לקיומה של דמוקרטיה. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת כבר עשורים רבים במשבר, הנובע מהעדר הפרדה אמיתית של הרשויות, מהעדר פיקוח, מחוסר שקיפות. מצב זה הוא קרקע פורייה לחיכוכים ולקיפאון ביצועי, חקיקתי ומשפטי.

שנים רבות נמנעה המערכת הפוליטית מפתרון הבעיות המערכת המשפט, ולתוך הוואקום שנוצר, נכנסו כוחות שעיוותו את יחסי הכוחות ואת האיזונים הדרושים לדמוקרטיה בריאה, יציבה ומתפקדת.

ישראל מאופיינת בקצב גידול אוכלוסייה מהגבוהים בעולם לצד ירידה בזמינות קרקעות, באיכות וכמות המים ובצמצום הקרקע החקלאית. למגמות אלה השלכות על כל תחומי החיים: הארכת זמן ההמתנה בפקקים, עודף תמותה מזיהום אוויר, עלייה ביוקר המחייה, מצוקת מים, פגיעה בשטחים פתוחים, עומס על מרחבי הפנאי והבילוי ועוד.
לצד זאת, בשל משבר האקלים, מדענים צופים שישראל תתחמם בקצב מהיר יותר לעומת הממוצע העולמי. בין  שאר ההשלכות, ניתן למנות את הירידה בכמות המשקעים, אירועי שיטפונות, צמצום קו החוף עד היעלמותו, קריסה מואצת של מצוקי הכורכר, פגיעה קשה בחקלאות, עלייה בביקוש לאנרגיה ועוד.

החקלאות וההתיישבות היו ועודן ערך חשוב ומרכזי של הציונות. גם בשנת 2021 מוטלת עלינו החובה לפתח את החקלאות בכל חלקי הארץ ולחזק את ההתיישבות בגבולות המדינה. שוב ושוב מוכיחה המציאות כי הקביעה הנושנה “במקום אשר יעבור קו המחרשה, שם יעבור גבולנו” עודנה רלוונטית. לכן יש לחזור למדיניות המעודדת פיזור אוכלוסין והתיישבות בגבולות ישראל.

ירושלים היא הבירה הנצחית של ישראל ושל העם היהודי והעיר הגדולה במדינה. מתבקש היה שירושלים תהיה עיר מובילה בארץ ובעולם. בפועל, עם כל מעלותיה ויופיה, ירושלים סובלת מבעיות כלכליות קשות, מצוקת דיור הולכת ומחריפה וצעירים רבים מדי לא מוצאים בה את מקומם ומחפשים חלופה אחרת.

אנו נקדם תוכנית שתחזיר את ירושלים למקום הראוי לה, ונהפוך את ירושלים לעיר משגשגת, אטרקטיבית ועוצמתית, שתמשוך מעלה את פיתוח האזור כולו.

להסדרה של ענף הקנאביס בישראל סיבות ערכיות, כלכליות וביטחוניות. יודגש כי לכל האמור כאן אין קשר לסמים קשים וממכרים, שאת ההתייחסות אליהם יש לשמר כנהוג כיום.

ברמה הערכית, נדרשת הצדקה חזקה כדי לחוקק חוק שמגביל את חירותו של האדם. הצדקה כזו לא קיימת במקרה של הפללה של צרכני צמח הקנאביס בידי למעלה ממיליון ישראלים. מחקרים רפואיים מוכיחים שקנאביס מסוכן פחות מאלכוהול וממכר פחות מסיגריות, ועל כן מעמדו החוקי צריך להיות לכל הפחות דומה להם. יתרה מזאת, ההפללה של צרכני קנאביס הופכת רבים מצעירי ישראל לעבריינים פליליים, ומעבר לפגיעה בזכויות הפרט – הדבר מערער את האמון שבין האזרחים למערכות המשפט ואכיפת החוק.