תכנית החירום של תקווה חדשה להצלת מערכת החינוך תתמקד בצמצום פערים חינוכיים ולימודיים ובמתן תמיכה רגשית וחברתית לתלמידים.

נקודת המוצא שלנו היא שילדים זקוקים ללמידה, חברה ותמיכה רגשית ועלינו לפתור את המצוקות שנוצרו במהלך השנה האחרונה. 

בנוסף ניתן אוטונומיה למנהלים ומענה ארוך טווח לתלמידי התיכונים כדי שיוכלו להשתלב בהשכלה הגבוהה בצורה מיטבית למרות אתגרי הבגרויות. 

 

מערכת החינוך הישראלית מצויה במשבר.

משבר קורונה חשף גם משבר ניהול של מערכת החינוך, כאשר תלמידי ישראל הם מהיחידים בעולם שכמעט ולא ביקרו בבית הספר מאז פרוץ המגיפה.

כלכלה משגשגת היא תוצאה של יזמות. הכלכלה הישראלית יכולה לצמוח הרבה יותר אם רק נאפשר לישראלים להביא לידי ביטוי את חוש היזמות שלהם ונקל עליהם בעשיית עסקים.

כדי לסייע לעסקים, להבריא את המשק ולחדש את הצמיחה, במיוחד לאחר משבר קורונה, אנו ניישם באופן נחוש את תוכניתנו הכלכלית, המורכבת משלושה עקרונות

בטרם דנים בצורה הנכונה או ההוגנת לחלוקת העוגה התקציבית, עלינו לדאוג שהעוגה תהיה כמה שיותר גדולה. גודל העוגה הוא תוצר ישיר של מנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית. לישראל יש יתרון תחרותי על פני מדינות העולם בתחומי הטכנולוגיה והשירותים, לכן עלינו להתמחות בהם ולהרחיב בהם את הפעילות. כשנעשה זאת, הסחר של ישראל עם העולם יגדל, יתווספו משרות איכותיות לשוק העבודה הישראלי, השכר במשק יעלה ורמת החיים של כלל הישראלים תעלה גם כן.

אנו נציב יעד לאומי של 23% צמיחה ב-5 שנים, ובכך נגדיל את העוגה ונפצה על אובדן התוצר המשמעותי שנוצר במהלך משבר הקורונה.

בישראל כיום ישנם מאות אלפי מובטלים. לממשלה אין תוכנית − ולהם אין עתיד. אנו ניזום תוכנית משולבת שתייצר מקומות תעסוקה, תחזיר את אזרחי ישראל למקומות עבודה מכניסים ותביא את שוק העבודה למצב איתן במהירות המקסימלית. 

כל עסק גדול מתחיל כעסק קטן. העסקים הקטנים הם מנוע צמיחה משמעותי בכלכלה. משבר קורונה פגעה קשות בעצמאיים. עשרות אלפים קרסו ומאות אלפי עצמאיים נותרו ללא פרנסה. 

 

רמת החיים של הצרכן נקבעת לפי יכולת הקניה שלו. ישראל יקרה ב-22% יותר מהממוצע במדינות המפותחות, ולכן האזרח הישראלי חי ברמת חיים נמוכה מזו של יתר האזרחים במרבית המדינות המפותחות. ישראלים רבים אשר עובדים לפרנסתם אינם מצליחים לממן את מחייתם בכבוד וזו מציאות שמחובתנו לתקן. 

‘תקווה חדשה’ תפעל להעלאת רמת החיים של הישראלים בכל שכבות האוכלוסיה, דרך הורדת יוקר המחיה , בין היתר בתחומים הבאים:

יוקר המחיה בישראל הוא מהגבוהים בעולם. ישראל יקרה ב-22% יותר מהממוצע במדינות המפותחות. ישראלים עובדים רבים אינם מצליחים לממן את מחייתם בכבוד בגלל יוקר המחיה הגבוה. כאשר כל מוצר עולה יותר, המשכורת שהישראלי הממוצע מרוויח אינה מספיקה. לכן, כדי להעלות את רמת החיים של ישראלים בכל שכבות האוכלוסיה, יש להוריד את יוקר המחיה לרמות המקובלות בעולם המפותח. המצב חמור עוד יותר בערים הגדולות ובמטרופולינים, בהם חיים מעל 90% מאזרחי ישראל.

מחירי הדיור בישראל הם אתגר משמעותי בדרך לדיור בר-השגה עבור זוגות צעירים. הדיור מהווה כיום את הגורם המרכזי ביצירת פערים חברתיים. זוגות צעירים רבים אשר אין ברשותם את ההון עצמי הנדרש מגלים כי קשה עד בלתי אפשרי לרכוש דירה. יתרה מזאת, גם זוגות אשר מצליחים להגיע להון העצמי המינימאלי הנדרש נאלצים לחתום על משכנתאות גבוהות אשר כובלות אותן לאורך עשרות שנים ונוגסות בחלק משמעותי בהכנסה הפנויה של אותן זוגות. 

בה בעת, שוק השכירות שעשוי להוות פתרון לאנשים רבים, אינו מפותח דיו ואינו נותן מענה מספק לבעיה זו. תקופת הקורונה מעמיקה את המשבר. 

הערבות ההדדית היא אבן יסוד בתפיסת עולמה של ‘תקווה חדשה’. אנו רואים חשיבות יתרה בשינוי המודעות בחברה כלפי אוכלוסייה זו ובמאבק על זכותם לחיות ברווחה ובכבוד. אנו נפעל לכך שכל אדם עם מוגבלות ימצה את זכויותיו באמצעות מדיניות, חקיקה ותקציבים מתאימים אשר יספקו את הכלים להשתלבות מלאה ותורמת בחברה.

בשנים האחרונות יש יותר ויותר קשישים עניים בישראל.
כ-200 אלף קשישים נמצאים מתחת לקו העוני. חברה מתוקנת אינה יכולה לאפשר מצב שבו קשיש מתלבט בין קנית מזון לבין תרופות. אנחנו בתקווה חדשה מחויבים לדאוג לדור ההורים שלנו ולהבטיח את קיומם בכבוד בעת זיקנה.

אנחנו מתחייבים להעלות את קצבת הבטחת ההכנסה לקשישים ל-4,000 ₪ ליחיד ו-6,500 ₪ לזוג ולסייע בכך לשכבה החלשה והפגיעה ביותר באוכלוסיה.

ריבונות לאומית ממומשת בדרכים שונות, אך התנאי המינימלי ליישומה הוא יכולתה של מדינה להבטיח את ביטחון אזרחיה. בשנים האחרונות נראה כי מדינת ישראל איבדה את השליטה באזורים נרחבים ברחבי הארץ. אלפי מבנים בלתי חוקיים נבנים בכל שנה בנגב ובגליל, מאות חקלאים ואזרחים נאלצים לשלם פרוטקשן לעבריינים, ארגוני הפשע בחברה הערבית פועלים ללא רסן ותחושת החוק והסדר נעלמה כלא הייתה. עלינו להכיר בכך שבתוך ישראל נוצרו אקס-טריטוריות, שהחוק לא נאכף בהן. אסור להשלים עם מציאות שבה ישראל מאבדת את ריבונותה. ‘תקווה חדשה’ תעמיד את הביטחון האישי בראש סדר היום. נבטיח את ריבונות המדינה הלכה למעשה בכל חלקי הארץ ונחזיר את תחושת הביטחון האישי לתושבי ישראל.

מגפת הקורונה תקפה את ישראל כשהיא סובלת ממחלות רקע שונות. אחת החמורות שבהן היא חוסר היציבות השלטונית. מערכת בחירות רביעית בשנתיים היא שיאו של משבר שלטוני מתמשך הפוגע בניהול המדינה. תחלופת הממשלות והשרים הגבוהה, הניתוק בין נבחרי הציבור לעם, חוסר הוודאות השלטונית וריבוי המשרדים והשרים, פוגעים באיכות החיים ובכיס של כולנו. הגיע הזמן להחליף את השיטה.

העיקרון המנחה של השיטה החדשה יהיה מחויבות הנבחרים לציבור וחיזוק הריבונות האזרחית. כל זאת תוך שמירה על טוהר המידות במרחב הציבורי.

מערכת משפט חזקה ועצמאית היא תנאי יסוד לקיומה של דמוקרטיה. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת כבר עשורים רבים במשבר, הנובע מהעדר הפרדה אמיתית של הרשויות, מהעדר פיקוח, מחוסר שקיפות. מצב זה הוא קרקע פורייה לחיכוכים ולקיפאון ביצועי, חקיקתי ומשפטי.

שנים רבות נמנעה המערכת הפוליטית מפתרון הבעיות המערכת המשפט, ולתוך הוואקום שנוצר, נכנסו כוחות שעיוותו את יחסי הכוחות ואת האיזונים הדרושים לדמוקרטיה בריאה, יציבה ומתפקדת.

השוויון הינו ערך מרכזי בתפיסת עולמה של ‘תקווה חדשה’. מתוך תפיסה זו נפעל לקידום שוויון זכויות פרט בין כלל אזרחי המדינה. חברה חזקה ובריאה היא חברה סובלנית בה כל אדם חש נוח ובטוח להזדהות בנטייתו המינית. ‘תקווה חדשה’ תומכת בפתיחות, בקבלה ובביטחון אישי.

ישראל מאופיינת בקצב גידול אוכלוסייה מהגבוהים בעולם לצד ירידה בזמינות קרקעות, באיכות וכמות המים ובצמצום הקרקע החקלאית. למגמות אלה השלכות על כל תחומי החיים: הארכת זמן ההמתנה בפקקים, עודף תמותה מזיהום אוויר, עלייה ביוקר המחייה, מצוקת מים, פגיעה בשטחים פתוחים, עומס על מרחבי הפנאי והבילוי ועוד.
לצד זאת, בשל משבר האקלים, מדענים צופים שישראל תתחמם בקצב מהיר יותר לעומת הממוצע העולמי. בין  שאר ההשלכות, ניתן למנות את הירידה בכמות המשקעים, אירועי שיטפונות, צמצום קו החוף עד היעלמותו, קריסה מואצת של מצוקי הכורכר, פגיעה קשה בחקלאות, עלייה בביקוש לאנרגיה ועוד.

החקלאות וההתיישבות היו ועודן ערך חשוב ומרכזי של הציונות. גם בשנת 2021 מוטלת עלינו החובה לפתח את החקלאות בכל חלקי הארץ ולחזק את ההתיישבות בגבולות המדינה. שוב ושוב מוכיחה המציאות כי הקביעה הנושנה “במקום אשר יעבור קו המחרשה, שם יעבור גבולנו” עודנה רלוונטית. לכן יש לחזור למדיניות המעודדת פיזור אוכלוסין והתיישבות בגבולות ישראל.

ירושלים היא הבירה הנצחית של ישראל ושל העם היהודי והעיר הגדולה במדינה. מתבקש היה שירושלים תהיה עיר מובילה בארץ ובעולם. בפועל, עם כל מעלותיה ויופיה, ירושלים סובלת מבעיות כלכליות קשות, מצוקת דיור הולכת ומחריפה וצעירים רבים מדי לא מוצאים בה את מקומם ומחפשים חלופה אחרת.

אנו נקדם תוכנית שתחזיר את ירושלים למקום הראוי לה, ונהפוך את ירושלים לעיר משגשגת, אטרקטיבית ועוצמתית, שתמשוך מעלה את פיתוח האזור כולו.

להסדרה של ענף הקנאביס בישראל סיבות ערכיות, כלכליות וביטחוניות. יודגש כי לכל האמור כאן אין קשר לסמים קשים וממכרים, שאת ההתייחסות אליהם יש לשמר כנהוג כיום.

ברמה הערכית, נדרשת הצדקה חזקה כדי לחוקק חוק שמגביל את חירותו של האדם. הצדקה כזו לא קיימת במקרה של הפללה של צרכני צמח הקנאביס בידי למעלה ממיליון ישראלים. מחקרים רפואיים מוכיחים שקנאביס מסוכן פחות מאלכוהול וממכר פחות מסיגריות, ועל כן מעמדו החוקי צריך להיות לכל הפחות דומה להם. יתרה מזאת, ההפללה של צרכני קנאביס הופכת רבים מצעירי ישראל לעבריינים פליליים, ומעבר לפגיעה בזכויות הפרט – הדבר מערער את האמון שבין האזרחים למערכות המשפט ואכיפת החוק.

נושא תאגידי המים מהווה בעיה שאינה נפתרת במשך שנים.
במשק המים בוצעה רפורמה רחבה בשנת 2001, במסגרתה הופרד נושא המים והביוב מהרשויות המקומיות והוקמו תאגידי מים נפרדים.

מאז הקמת תאגידי המים חשבונות המים התנפחו כתוצאה מניהול בעייתי, מנגנון עמוס במינויים פוליטיים ומשכורות גבוהות. תוצר לוואי נוסף בהקמת התאגידים היה תוספת של17% מע”מ למחיר המים.
נוסף על כך, רמת השירות לאזרח נמוכה ביותר, ועל כך יעידו אלפי תלונות של צרכנים מדי שנה, עצומות של אזרחים, כתבות תחקיר בתקשורת ודו”חות של מבקר המדינה.

מערכת הבריאות בישראל הינה מהטובות בעולם והיא מקור לגאווה לאומית בשל איכות הרופאים והאחיות ותחושת השליחות שמלווה אותם בעבודתם. עם זאת, משבר הקורונה הוכיח כי בעשור האחרון לא הושקעו בה המשאבים הנדרשים והיא מצויה בחוסר מתמיד של תקנים, מיטות וציוד מתקדם.  

‘תקווה חדשה’ תפעל לשפר ולשכלל את רמתה של מערכת הבריאות, תוביל לסגירת פערים בשירותים הרפואיים בין הפריפריה למרכז ותהפוך את ישראל לחזית הרפואה העולמית במחקר, בשירות ובטכנולוגיה רפואית. יוצבו יעדים לשיפור השירות הרפואי לאזרח ולקיצור התורים.

התרבות הישראלית על רבדיה השונים מהווה חלק בלתי נפרד מהזהות הישראלית. התרבות אינה מותרות אלא צורך חברתי החיוני לתפקודה של חברה בריאה ומשגשגת. עלינו להמשיך ולפתח את עולם התרבות ולהנגישו לכלל אזרחי ישראל. אנו מאמינים שכל אדם בישראל צריך לקבל את האפשרות לצרוך וליצור תרבות.    

בחברה הערבית ויתר המיעוטים טמון פוטנציאל אנושי אדיר וחובתנו להמשיך כדי למצותו. תקווה חדשה תפעל להגדיל את ההשקעה הממשלתית באוכלוסייה הערבית ובמיעוטים כדי לסגור את הפערים בתחומי החיים השונים אל מול האוכלוסיה היהודית. זהו אינו רק צעד הכרחי לשיפור רמת החיים שלהם, להעמקת שילובם ולהגדלת הפריון במשק, זהו גם ציווי מוסרי העולה גם מערכי מגילת העצמאות אשר על יסודה הוקמה ישראל כמדינת לאום יהודית המקיימת שוויון גמור לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין.

ישראל ממוקמת בשליש התחתון של השקעה בתשתיות מבין מדינות המערב. הפער בתשתיות מסביר כ-20%-30% מפער התוצר בין ישראל למדינות אחרות. השקעה משמעותית בתשתיות הפיזיות והמקוונות היא תנאי הכרחי לצמיחה גדולה. ההשקעה לא נמדדת רק בכסף, אלא גם באיכות. אנו נבצע את הצעדים הבאים כדי לקדם את התשתיות בישראל לרמה הגבוהה ביותר המתאימה למאה ה-21:

ישראל והקהילות היהודיות בתפוצות מחוברות דרך לאום, דת, היסטוריה ועתיד משותף. לקשר עם יהודי התפוצות יש משמעויות רבות. בחזון הציוני של מדינת ישראל ישנה מחויבות עמוקה לביטחונו של העם היהודי בכל רחבי העולם, ומחויבות להוות בית לכלל יהודי העולם. למעלה מזאת, הקשר עם יהדות התפוצות הוא גם נכס לביטחון הלאומי של מדינה ישראל ויש לשמור עליו ככזה ולטפחו. 

‘תקווה חדשה’ תשקם ותעמיק את הקשרים עם קהילות יהודיות בתפוצות, בדגש על הקהילה היהודית בארצות הברית. אנו רואים ביהודי התפוצות שותפים בכל דיון העוסק בעתיד העם היהודי וחוסנה של מדינת ישראל, ונדאג שיתקיים דיאלוג עם נציגי התפוצות בנושאים אלו. 

קליטת עלייה ועידודה הן משימות לאומיות אשר מגשימות את החזון הציוני. מדינת ישראל היא בית ליהודים מהעולם בשגרה ובעיתות חירום. 

לאורך השנים העליות השונות תרמו רבות למדינת ישראל, ולא ניתן לדמיין את ישראל ללא כל אחד מגלי העליה שפקדו אותה. לצד עידוד העליה, יש לסמן את גם את נושא הקליטה כנושא אשר דורש התייחסות מיוחדת. לא פעם, יהודים רבים אשר עשו מעשה, עזבו את מדינתם ועלו לישראל אינם מצליחים להשתלב בחברה ומחליטים לשוב למדינתם. על כן, נדרש שיפור משמעותי במערך הקליטה על כל רבדיו. 

סוגיית השירות הצבאי-לאומי-אזרחי מלווה את ישראל שנות דור. 

כיום רק כמחצית מאזרחי ישראל מתגייסים לצה”ל בהגיעם לגיל השירות. לצד זאת, קיים מחסור בכוח אדם בתחומים חברתיים רבים, כגון: חינוך, רווחה, בריאות, ביטחון פנים, חירום והצלה ועוד.

‘תקווה חדשה’ תקדם מתווה אשר יחזק את הלכידות החברתית ואת ערך השוויון ויאפשר לכולם לממש את ערך התרומה למדינה ולקהילה. 

במקביל לחובת השירות בצה”ל, אנו נרחיב בצורה משמעותית את האפשרות לשירות לאומי ואזרחי במערכת החינוך, הרווחה, הבריאות, ביטחון הפנים וההצלה. השירות יכלול מערך תמריצים בזמן השירות ולאחריו, אשר יפתחו בפני המשרתים את הדלת לתעסוקה איכותית. 

בישראל של 2021 מגזר ההיי-טק משגשג ברמה בינלאומית ומהווה הקטר המרכזי של המשק. למרות ההצלחה הגדולה, אחוז המועסקים בהייטק נסוב סביב 10-12 אחוז בלבד כאשר מרבית המשרות במרכז הארץ. בנוסף, חלק גדול מהצעירים בישראל המעוניינים להשתלב בתחום ההייטק, מתקשים לעשות כן, בשל חסמי כניסה שונים. כך מאבדת המדינה פוטנציאל משמעותי להגדיל את הפריון, להרחיב את המועסקים בענף ההייטק ולשלב בשורותיו צעירים וצעירות רבים ומוכשרים מאוכלוסיות מגוונות. 

הצעירים הם התקווה והעתיד של החברה והכלכלה בישראל. הם שיקבעו את פניה של ישראל בדורות הבאים. הם המנוע העיקרי אשר מייצר את הצמיחה במשק בהיבטים כלכליים, מדעיים, חינוכיים, חברתיים, אקדמיים וציבוריים. 

בעשורים האחרונים, צעירים רבים בישראל נמצאים במרדף מתמשך אחר רמת חיים סבירה שתאפשר להם רכישת השכלה וקורת גג ראויה. לא פעם נזקקים צעירים בגילאי 25-40 לסיוע כספי מהוריהם כדי לממש שאיפות בסיסיות אלה. מצוקה זו רווחת דווקא בקרב הצעירים המשרתים בצבא, משלמים מיסים ומחויבים לעתידה של המדינה.

‘תקווה חדשה’ תיזום את הפעולות הבאות כדי לנטוע תקווה בצעירי ישראל:

מרבית ההשקעה הלאומית והתשתית המרכזית לשירותים לאזרח נמצאת באחריות המגזר הציבורי. באמצעותו מיישמת המדינה את מדיניותה ומקדמת את איכות החיים של אזרחיה. מכאן החשיבות העצומה במגזר ציבורי יעיל ומתקדם. הפער בין המגזר הפרטי לבין המגזר הציבורי בישראל הינו גדול ורב-מימדי. בעוד ישראל היא מובילה עולמית בתחומי החדשנות, המגזר הציבורי הישראלי משתרך מאחור בהיבט זה. זו אינה גזירת גורל. 

אנו נפעל לביצוע רפורמה בניהול כוח האדם במגזר הציבורי מתוך הבנה שרק שירות ציבורי איכותי יוכל לאפשר חיים משגשגים במדינתנו.

השכלה גבוהה היא המפתח להצלחת החברה והכלכלה בעידן המודרני. האקדמיה מטפחת חוקרים ומדענים פורצי דרך אשר מייצרים לאזרחי ישראל ואזרחי העולם עתיד טוב יותר. האקדמיה משמשת גם כמנוע צמיחה כלכלי חשוב ומהווה אמצעי מרכזי למוביליות חברתית, לשכלול ההון האנושי ולפיתוח דור העתיד. ‘תקווה חדשה’ תדאג לשמור ולקדם מחקר איכותי ופורץ דרך תוך מתן דגש על מצוינות מצד אחד ונגישות מצד שני. 

אנו מאמינים כי חובתנו לשמור על הזהות היהודית של ישראל אך זאת ללא כפייה דתית ושמירה על העקרון של “חיה ותן לחיות”. אנו נפעל לגיבוש הסכמה חברתית רחבה, ברוח אמנת גביזון-מדן, בנושאי דת ומדינה כדי לנסות וליצור תפיסה מלכדת של החברה הישראלית לעשורים הבאים.