תקווה ירוקה - רפורמת הקנאביס

הסדרה של ענף הקנאביס

רקע

להסדרה של ענף הקנאביס בישראל סיבות ערכיות, כלכליות וביטחוניות. 

יודגש כבר כעת, כי לכל המפורט בתכנית זו אין קשר לסמים קשים וממכרים, שאת ההתייחסות הנוקשה אליהם יש לשמר, כנהוג כיום.

ברמה הערכית, נדרשת הצדקה חזקה כדי לחוקק חוק שמגביל את חירותו של האדם. הצדקה כזו לא קיימת במקרה של הפללה של צרכני צמח הקנאביס בידי יותר ממיליון ישראלים. 

מחקרים רפואיים מוכיחים שקנאביס מסוכן פחות מאלכוהול וממכר פחות מסיגריות, ועל כן מעמדו החוקי צריך להיות לכל הפחות דומה להם. יתרה מזאת, ההפללה של צרכני קנאביס הופכת רבים מצעירי ישראל לעבריינים פליליים, ומעבר לפגיעה בזכויות הפרט – הדבר מערער את האמון שבין האזרחים למערכות המשפט ואכיפת החוק.

ברמה הכלכלית, ההפללה של צמח הקנאביס עולה לנו 700 מיליון ש”ח בשנה במשאבי אכיפה ועוד 4 מיליארד ש”ח במיסים שאינם נגבים מהתעשייה הישראלית.

ברמה הביטחונית, כל עוד תעשיית הקנאביס אינה חוקית, היא משמשת מקור מימון קל למשפחות פשע וארגוני טרור. הסדרה ופיקוח ישראלי תנחית מכה קשה על אותם גורמים ותשפר את יכולתם של גופי הביטחון להילחם בפשיעה האלימה ובטרור.

בכנסת ה-23 הגישה ח”כ שרן השכל הצעת חוק להסדרת ענף הקנאביס, במטרה לחבר את ישראל למגמה העולמית המתקדמת בנושא זה. 

בעקבות המודלים המוצלחים בקולורדו ובקנדה, אנו נבצע לגליזציה של קנאביס באחריות, תוך שמירה קפדנית על שלום הציבור בשני תחומים עיקריים:

(א) טיפול בהתמכרויות – בעוד צמח הקנאביס אינו ממכר ברמה הפיזית, הרי שניתן לפתח בו תלות פסיכולוגית. בעזרת ההכנסות ממיסי קנאביס ניזום קמפיין להעלאת מודעות לסכנות בשימוש בקנאביס. נביא להכרה בכך ששימוש מוגזם בסמים הוא בעיה רפואית ולא פלילית. דרך הסרת הסטיגמות נוכל לפעול כדי להחזיר מכורים לדרך הישר ולהופכם לאזרחים אחראים ויצרנים.

(ב) שימוש בקרב קטינים – אנו נאמץ את הרגולציות המגבילות שימוש באלכוהול ובסיגריות בידי קטינים ונחיל אותן על קנאביס. נטיל אחריות פלילית ונשלול רישיון מחנויות קנאביס שימכרו לקטינים. באופן זה נוכל לפקח בצורה טובה יותר על מניעת קנאביס מבני נוער, לעומת המצב הנוכחי שבו הוא נמכר בשוק השחור ללא פיקוח. כמו כן, נדרוש אזהרות על מוצרי הקנאביס המכילים THC בהתאם למקובל בעולם ונדגיש שהשימוש בהם אסור ומסוכן לקטינים ולנשים בהיריון. נוסף על כך, קניה ומכירה של קנאביס תיאסר עד גיל 21 על מנת למנוע שימוש של חיילי צה”ל בקנאביס.

באמצעות הרפורמה נחזק את מעמדם של החקלאים הישראלים כיצרני קנאביס מובילים בעולם הן לצרכים רפואיים הן לשימוש אישי. בכך נספק מקור פרנסה חשוב לחקלאים הישראלים ונהפוך את ישראל למובילה בתחום הקנאביס, דבר שיתרום לכלכלה הישראלית ולהכנסות המדינה.

צירי פעולה מרכזיים:

1. אי הפללה ואסדרה חוקית

תוך 100 ימים מיום הקמת הממשלה נאשר בחוק אי-הפללה אמיתית של קנאביס. בה בעת, בתוך שנה, נקדם אסדרה אחראית של שוק הקנאביס, תוך הוצאת גורמי הפשיעה והטרור מהתחום והפניית הכנסות המדינה להסברה ולמניעת התמכרויות.

נלמד מהניסיון בעולם כיצד לייצר רגולציה חכמה שמונעת את הסכנות האמורות, תוך שמירה על שוק תחרותי.

2. רפורמה בקנאביס הרפואי

השיטה הנוכחית שבה מנוהל ענף הקנאביס הרפואי בישראל נחלה כשלון חרוץ. חולים קשים, כמו אלו הסובלים מסרטן או פיברומיאלגיה, מגלים שהם צריכים לעמוד בפני בירוקרטיה חונקת המונעת מהם גישה לתרופה הנדרשת.

הניהול הכושל של יק”ר (היחידה לקנאביס רפואי) במשרד הבריאות הביאה לקטיעת הרצף הטיפולי עבור חולים ולעליית מחירים. כישלון זה הוציא מהישג ידם של חולים קשים את הגישה לתרופה. אנו נהפוך את היק”ר לגוף המפקח במקום גוף מבצע.

3. הכנסת קנאביס לסל התרופות

נפעל להכניס את הקנאביס לסל התרופות ונאפשר לרופאים מומחים לרשום אותו לחולים הזקוקים לכך.

4. חקלאות קנאביס

השפעה נוספת של הרגולציה הנוקשה על גידול קנאביס היא העובדה שישראל ממוקמת במקום הראשון בעולם בייבוא קנאביס. אנו יכולים להפוך למעצמת קנאביס שמייצרת את כל תצרוכתה ואף מייצאת לעולם. 

במסגרת מהפכה רגולטורית שתהפוך את ישראל ליצואנית מובילה, נספק פרנסה לחקלאי ישראל ולתעשיות הנלוות, נגדיל את הכנסות המדינה, נקצר את שרשרת הייצור ונספק מחיר זול ומגוון לחולים.

5. התרת שימוש בזני קנאביס

בישראל קיימת רגולציה ייחודית על הזנים הספציפיים של קנאביס שמותרים לשימוש, שהופכת זנים רפואיים נפוצים לבלתי חוקיים. רגולציה מעין זו אינה רלוונטית לגידול חקלאי. במבחן התוצאה מי שמשלם את המחיר הם החולים. הזן שמתאים לכל אחד הוא עניין אינדיווידואלי, וחולה שלא יכול להשיג את הזן הספציפי המתאים לו, נידון לסבל מיותר. 

אנו נתיר שימוש בזני קנאביס מגוונים ומותאמים אישית, בהמלצת הרופא המטפל.

דילוג לתוכן